آپاندیس چیست؟

آپاندیسیت شایعترین علت شکم حاد جراحی است و در هر سنی و جنسی  ممکن است رخ دهد اما در آقایان شیوع بیشتری نسبت به خانم ها دارد و در اواخر نوجوانی و دوران جوانی بیشتر دیده می شود.

چگونه آپاندیس را تشخیص دهیم؟

مهمترین علامت آپاندیسیت درد شکم است. از سایر علائم می توان به بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و تب اشاره کرد بنابراین هر بیماری که دچار درد شکم و یکی از علائم مذکور باشد می بایست جهت بررسی بیشتر به جراح مراجعه کند. لازم به ذکر است تشخیص قطعی بیماری تنها توسط جراح و از طریق معاینه و آزمایش خون ( و در صورت درمان لزوم اقدامات تصویربرداری) داده می شود.

درمان قطعی آپاندیسیت انجام عمل جراحی فوری است بیمار بستری شده و اقدامات قبل از عمل مانند تجویز سرم وریدی و آنتی بیوتیک تزریقی و مسکن و… انجام می شود و بیمار آماده عمل جراحی میشود.

جراحی آپاندیس

جراحی آپاندیس به دو طریقه باز و یا لاپاراسکوپی قابل انجام است در این عمل آپاندیس عفونی از روده متصل به آن جدا شده و از بدن بیمار خارج می‌گردد. در روش باز این عمل از طریق یک برش چند سانتی متری در ناحیه تحتانی شکم انجام میشود و در روش لاپاراسکوپی این عمل از طریق سه برش یک سانتی متری و با ابزار و دستگاه لاپاراسکوپی انجام میشود.

هر دو روش موثر و ایمن می باشد اما اغلب به بازگشت به فعالیت های روزمره پس از لاپاراسکوپی سریع تر است.

آپاندیس چیست؟

پس از جراحی آپاندیس

زمان شروع رژیم غذایی بعد از عمل تحت نظر جراح و با اجازه  وی مشخص میشود اغلب بیمار ها در اولین فرصت می توانند از تخت پایین آمده و راه برود. زمان ترخیص بسته به میزان عفونت بیماری، از یک روز تا چند روز پس از عمل متغیر است.

مراقبت های بعد از عمل آپاندیس

پانسمان محل عمل می بایست به صورت روزانه تعویض شود.  بیمار به تدریج می تواند فعالیت خود را از سر گیرد. زمان مراجعه بعدی در هنگام ترخیص به اطلاع بیمار رسانده می‌شود اما در صورت بروز هر یک از موارد زیر بیمار می بایست در اسرع وقت به جراح مراجعه کند.

• تب و لرز
  • اسهال یا یبوست