جراحی سرطان تخمدان

یکی از شایع ترین علل مرگ خانم ها در اثر سرطان های سیستم ژنیتال یا دستگاه تناسلی سرطان تخمدان می باشد. این سرطان مرگ بار ترین سرطان در بین خانم ها می باشد به طوری که ۵۰ درصد علل مرگ و میر خانم ها به دلیل ابتلا به سرطان تخمدان می باشد. تقریبا ۲۵۰ هزار زن در سال به سرطان تخمدان مبتلا می شود که بیش از نیمی از آنها تا کمتر از ۵ سال از زمان ابتلا زندگی خود را از دست می دهند.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر فرجاد لرستانی جراح لاپاراسکوپی می توانید با شماره  ۰۲۱۲۸۴۲۸۳۲۱ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید .

علت مرگ بیشتر این افراد این است که سرطان در بدن آنها برابر متداول ترین شیوه های درمان، شیمی درمانی مقاومت پیدا می کنند. بدن اکثر بیماران ابتدا نسبت به درمان واکنش مثبت نشان می دهد اما سرطان بسیاری از این افراد تا ۱۸ ماه مجدد عود پیدا می کند در نهایت سرطان تقریبا همه بیمارانی که دارای تومورهای مقاوم به شیمی درمانی هستند باز می گردد.

لازم به ذکر هست سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و یا سرطان سینه بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

مهم ترین علامت سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان در اغلب موارد بسیار دیر ظاهر می شود اما ممکن است در برخی از افراد نیز علائم خود را نشان داده ولی از آنجایی که بسیار مبهم بوده با برخی از بیماری های گوارشی و شکمی اشتباه گرفته می شود. معمولا در مراحل پیشرفته بیماری علائمی که بیماران با آن مواجه می شوند در این شرایط توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علائم نظیر علائم زیر با پزشک معالج خود مراجعه و مشکلات خود را با وی در میان بگذارید. این علائم شامل:

• کاهش اشتها
  • سیری زودرس
  • افزایش گاز معده
  • نفخ و ورم شکم
  • درد هنگام نزدیکی
  • برهم خوردن نظم دوران قاعدگی
  • در برخی از موارد خونریزی های غیر طبیعی
  • احساس درد و فشار در ناحیه لگن
  • علائم گوارشی به علت تجمع مایع داخل شکم
  • اتساع شکم

سلول های سرطانی چگونه در تخمدان ها گسترش پیدا می کنند؟

تخمدان ها غدد تولید مثل جنسی زنانه می باشند که به طور کلی از سه نوع سلول تشکیل شده اند:

• اپی تلیال (سنگفرشی)
  • ژرم سل ( سلول زایا)
  • استروما ( بافت پیوندی)

زمانی که سول ها به طور غیر طبیعی در تخمدان ها شروع به رشد می کنند، تبدیل به تومورهایی می شوند که می توانند غیر سرطانی یا سرطانی باشند. اگر تورموهای سرطانی زود تشخیص داده نشوند می توانند از تخمدان ها به سراسر مناطق لگن انتشار یابند و گسترش خود را به ناحیه شکم و سایر ارگان ها ادامه دهند.

مرحله بندی سرطان تخمدان

تعیین مرحله سرطان تخمدان در تعیین برنامه درمانی اهمیت بسیاری دارد:

• مرحله ۱ : سرطان محدود به یک یا هر دو تخمدان است. در این مرحله معمولا تومور از بدن خارج می شود. البته در برخی از موارد ممکن است رحم و لوله های فالوپی و یا تخمدان ها از خارج شوند.
  • مرحله ۲ : سرطان تخمدان به ناحیه لگن گسترش یافته است. سلول های سرطانی در این مرحله تقریبا نرمال هستند. پس از درمان با جراحی ناحیه مورد نظر قرار می گیرد و یا شیمی درمانی صورت می گیرد.
  • مرحله ۳ : سرطان تخمدان به ناحیه شکم گسترش می یابد. سلول های رشد یافته در این مرحله شبیه به بافت نرمال تخمدان نمی باشند و معمولا بعد از جراحی شیمی درمانی باید صورت گیرد.
  • مرحله ۴ : سرطان تخمدان به درون کبد و حتی خارج از نواحی شکم مانند کبد، ریه و غدد لنفاوی دور دست نیز گسترش می یابد.

تشخیص بیماری سرطان تخمدان

شاه کلید تشخیص این بیماری معاینه به صورت ۶ ماه یک بار می باشد که ممکن است در معاینه لگنی بزرگی تخمدان لمس شود که در این شرایط پزشک درخواست انجام سونوگرافی و انجام یک سری آزمایشات غربالگری سرطان تخمدان را پیشنهاد دهد.

اگرچه سونوگرافی واژن یکی از روش هایی است که در پزشک را در تشخیص بیماری سرطان تخمدان راهنمایی می کند اما سونوگرافی خود به تنهایی نمی تواند به طور دقیق مشخص کند که آیا بیمار به سرطام مبتلا هست یا خیر. در این شرایط انجام تست های غربالگری پاپ اسمیر و آزمایشات تکمیلی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان

در واقع هیچ روشی به طور قطعی جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان تخمدان وجود ندارد اما با رعایت برخی موارد می توان از احتمال ابتلای به این بیماری کاست:

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری: احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در خانم هایی که قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کند کمتر از خانم های دیگر می باشد. اما بهتر است در مورد نحوه مصرف این قرص ها و عوارض جانبی آنها بر بدن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

بررسی ریسک احتمال ابتلا به سرطان تخمدان : در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان تخمدان با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک شما را برای انجام آزمایشات ژنتیکی به آزمایشگاه بفرستد در صورت تائید احتمال ابتلا به سرطان ممکن است روش های پیشگیرانه از ابتلا به سرطان تخمدان بکار گیرد.

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان معمولا شامل روش های :

• جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • یا یک درمان ترکیبی است.
جراحی سرطان تخمدان

در مواردی که پزشک جراح قصد تعیین میزان شیوع و خارج کردن توده سرطانی را داشته باشد از روش جراحی استفاده می شود. طی این روش تمام بافت های سرطانی به دقت توسط جراح برداشته می شود. ممکن است طی برداشتن توده، یک نمونه جهت ارسال به آزمایشگاه نیز برداشته شود تا نوع بدخیمی و خوش خیمی توده مشخص شود. اگر سرطان در مراحل ابتدایی تر باشد و بیمار خواهان بارداری در آینده را داشته باشد معمولا تخمدانی که سرطانی شده برداشته می شود و از تخمدان سالم نمونه برداری می شود. اما در صورتی که سرطان به مرحله پیشرفت رسیده باشد و بیمار هم تمایلی به بارداری در آینده را نداشته باشد، تمامی نواحی که توسط سرطان آلوده شده شامل رحم، تخمدان ها و تمام بافت هایی که سرطانی شده اند، برداشته می شود.

سخن پایانی

سرطان تخمدان اغلب در خانم های بالای ۶۰ سال رخ می دهد و علائمی مانند سایر توده های تخمدانی غیرسرطانی دارد، علائمی مانند درد شکم و لگن، احساس پری و سیری زودرس، علائم ادراری مانند تکرر ادرار. اولین اقدام تشخیصی سونوگرافی است که پس از آن آزمایش و سی تی اسکن و … نیز بر حسب لزوم انجام می شود. اما به دلیل پنهان بودن علائم این بیماری ممکن است این نوع از سرطان دیرتر تشخیص داده شود و بیماری به مراحل پیشرفته تری برسد. بهتر است خانم ها در صورت مشاهده هر گونه علائمی مشابه با علائم ذکر شده در مقاله سریعا به یک پزشک جراح و با تجربه مراجعه کنند و در صورت نیاز درمان های لازم در خصوص جراحی سرطان تخمدان را به سرعت آغاز کنند.

راه های ارتباطی با دکتر فرجاد لرستانی :

دوازده − سه =