جراحی غده تیروئید چگونه انجام می شود؟

غده تیروئید عضوی پروانه ای شکل است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد و در متابولیسم و رشد و نمو نقش مهمی دارد. در کم کاری تیروئید علائمی مانند چاقی، خواب زیاد و یبوست رخ میدهد. پرکاری تیروئید میتواند منجر به لاغری مفرط، عصبانیت و پرخاشگری، احساس گرما بیش از حد و غیره شود. گاهی هم ممکن است درون غده تیروئید توده های به وجود آید. بسیاری از افرادی به مشکلات تیروئیدی مبتلا هستند نمی دانند که به این عارضه دچار هستند. عدم کارکرد صحیح تیروئید موجب می شود تا سلامتی بدن دچار اختلال شود.

بیماریهای تیروئید از طریق آزمایش خون، سونوگرافی، اسکن هسته ای و سایر روش ها قابل تشخیص هستند. درمان هم بستگی به نوع بیماری میتواند دارویی یا جراحی باشد.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر فرجاد لرستانی جراح لاپاراسکوپی می توانید با شماره  ۰۲۱۲۸۴۲۸۳۲۱ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید .

در ادامه مقاله قصد داریم تا ضمن بیان نشانه های تیروئید به شرح نحوه عمل جراحی غده تیروئید نیز بپردازیم.

مهم ترین نشانه های پنهان تیروئید

• دردهای نامتعارف در ماهیچه ها و مفاصل بدون هیچ فعالیت فیزیکی
  • تورم در ناحیه گردن به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید
  • درد در ناحیه گردن
  • صدای خش دار
  • احساس خستگی بعد از ۸ ساعت خواب
  • بی خوابی در افرادی که پرکاری تیروئید دارند
  • خشکی و ریزش مو و پوسته شدن پوست
  • حرکات دردناک روده برای اجابت مزاج یا یبوست در دراز مدت در افرادی که پرکاری تیروئید دارند
  • پریودهای دردناک همراه با خونریزی زیاد در پرکاری زیاد تیروئبد و درد و خونریزی کم در تیروئید های کم کار
  • اضطراب، افسردگی و ترس

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی تیروئید

• حتما جراح خود را در مورد داروهایی مصرف می کنید آگاه سازید.
  • در صورت داشتن حساسیت دارویی و یا سابقه بیماری خاص در خود یا خانواده خود پزشک و متخصصین بیهوشی را در جریان قرار دهید.
  • مصرف آسپرین از یک هفته قبل از جراحی باید متوقف شود.
  • از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار قبل از جراحی خودداری کنید.
  • شب قبل از جراحی حتما دوش بگیرید و موهای ناحیه صورت و گردن را بتراشید.
  • در تاریخ و ساعتی که تعیین شده در مرکز جراحی حضور داشته باشید.
  • داشتن حداقل یک همراه جهت کمک برای انجام امور شخصی خود الزامی است.
  • از بردن زیور آلات و اشیای قیمتی خودداری کنید.

نحوه انجام جراحی غده تیروئید

بسته به وسعت بیماری برشی به صورت افقی در انتهای گردن ایجاد می شود. طی جراحی تیروئید ممکن است بخشی یا تمام غده تیروئید برداشته شود. مدت زمان جراحی تیروئید نیز می تواند متغیر باشد. عواملی مانند اندازه، نوع و وزن غده تیروئید می تواند بر روی مدت زمان انجام جراحی تیروئید تاثیرگذار باشد. اما به طور کلی اگر توده در مراحل ابندایی تر تشخیص داده شود میانگین حدود ۲ ساعت زمان برای این جراحی مورد نیاز است.

تیروئیدکتومی توتال

طی این جراحی هر دو قسمت (لوب) غده تیروئید و گره های لنفاوی اطراف آن برداشته می شود. اگر بیمار به سرطان مبتلا باشد پس از خارج کردن غده تیروئید استفاده از روش های جذب بد رادیواکتیو و سرکوب هورمون تیروئید بسیار موثر خواهد بود.

جراحی تیروئیدکتومی ساب توتال

طی این عمل جراحی پزشک جراح یک لوب و بخشی از یک لوب دیگر را برمیدارد. این جراحی معمولا در افرادی که به بیماری گریوز مبتلا هستند انجام می شود.

در ویدئو زیر عمل جراحی غده تیروئید را توسط دکتر فرجاد لرستانی مشاهده بفرمائید.

جراحی لوب برداری تیروئیدی

در این جراحی تنها یک لوب از غده تیروئید بیمار برمیدارد و معمولا این جراحی در بیمارانی که به سرطان پاپیلاری تیروئید مبتلا هستند انجام می شود. کمتر پیش می آید که لوب باقی مانده با استفاده از بد رادیواکتیو از بین برود معمولا بیمار پس از برداشتن یک لوب مجددا نیاز به انجام جراحی جهت برداشتن لوب دیگر خواهد کرد.

مراقبت های بعد از عمل غده تیروئید

• در صورت بروز علائمی مانند تنگی تنفس، کرخ شدن ناحیه دور لب و گزگز انگشتان سریعا به پرستاران بخش اطلاع دهید.
  • وجود کمی درد بعد از عمل طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
  • نکات بسیار مهم بعد از جراحی تیروئید
  • مدت ۱ تا ۳ روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص خواهید شد.
  • پزشک جراح به منظور ابتلا به هر گونه عفونت به شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. ضمنا در این نسخه جهت کنترل میزان درد ممکن است برای شما مسکن نیز تجویز کند که به شما کمک می کند بتوانید درد را راحت تر تحمل کنید.
  • قبل از ترخیص از بیمارستان پزشک به شما دستورات و اقدامات لازم را در خصوص مراقبت های بعد از جراحی ارائه می دهد.
  • جهت تکمیل روند درمان و بررسی، غده ای که برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود.

دوره نقاهت جراحی تیروئید

بازگشتن به شرایط عادی و بهبودی بعد از جراحی تیروئید نیازمند صبر و تحمل زیادی دارد. پیروی از دستورات جراح در رابطه با رعایت نکات مهم و مراقبت های بعد از عمل تیروئید می تواند دوران نقاهت این جراحی را کوتاه تر می کند. در صورت مشاهده هر گونه علائم و یا عوارض حتی کوچک و پیش پا افتاده ای، حتما موضوع را با پزشک جراح خود درمیان گذاشته تا اقدامات لازم در این خصوص برای شما صورت پذیرد.

سخن آخر

طبیعی است که برای انتخاب یک پزشک خوب جهت جراحی یکی از مهم ترین غده های هورمونی بدن خود دچار سردرگمی شوید. بهتر است اضطراب و نگرانی خود را از این بایت کنار گذاشته و با آرامش کامل از بین پزشکان و جراحان متخصص، جراحی را انتخاب کنید که از میزان تجربه و مهارت وی در رابطه با انجام جراحی غده تیروئید داشته باشد. برای اینکار می توانید با داشتن یک جلسه مشاوره با پزشک خود از نحوه عمل و میزان عوارض ناشی از آن اطلاعاتی را کسب کنید. همچنین برای ارزیابی میزان تجربه یک جراح می توانید به راحتی از وی بپرسید که چه تعداد جراحی تیروئیدکتومی را در سال انجام می دهد.

راه های ارتباطی با دکتر فرجاد لرستانی:

شش − 1 =