جراحی فتق کشاله ران

فتق کشاله ران یا هرنی اینگوینال (Inguinal hernia) عبارت است از بیرون زدگی احشاء داخل شکم از طریق ضعف یا پارگی در ناحیه کشاله ران. فتق کشاله ران می تواند در هر سنی و جنسی رخ دهد ممکن است یک طرفه یا دوطرفه باشد فتق کشاله ران شایع ترین نوع فتق بوده و بیشتر در مردان دیده می‌شود.

علت فتق کشاله ران چیست؟

فتق کشاله ران می‌تواند به علت ضعف یا پارگی مادرزادی در ناحیه کشاله ران (در شیرخواران و کودکان) و یا به علت ضعف یا پارگی اکتسابی در ناحیه کشاله ران (در بالغین و بزرگسالان) رخ دهد.

گاهی این بیماری در اثر فعالیت‌های سنگین یا سرفه های مزمن ممکن است رخ دهد

علائم عود فتق

احساس درد یا نارحتی در کشاله ران که با بلند کردن جسم سنگین یا خم شدن به جلو و یا ایستادن های طولانی تشدید می‌یابد. برجستگی غیر طبیعی در ناحیه کشاله ران که در آقایان در موارد پیشرفته می‌توانند به سمت بیضه گسترش یافته باشد.

چرا فتق کشاله ران باید جراحی شود؟

تنها درمان فتق کشاله ران انجام جراحی است.

دو دلیل واضح برای جراحی فتق  یکی رهایی از درد و ناراحتی فتق و دیگری  اصلاح ظاهر متورم ناحیه کشاله ران از منظر زیبایی است اما دلیل اصلی برای جراحی فتق آن است که ممکن است روده یا دیگر اعضای داخل شکم داخل فرد گیر کنند و قادر به خارج شدن و بازگشت آن نباشد لذا باعث انسداد روده یا سیاه شدگی و پاره شدن روده می‌شود بنابراین با انجام جراحی باید از وقوع این پدیده مرگبار جلوگیری کرد.

آیا فتق بند می تواند جایگزین عمل جراحی فتق باشد؟

خیر، چرا که فتق بند فقط درمانی علامتی است و اصل بیماری و خطر آن همچنان پابرجاست ضمن اینکه استفاده از فتق بند عمل جراحی را سخت و پیچیده می‌کند لذا توصیه می‌شود مبتلایان به فتق در اسرع وقت جهت انجام عمل جراحی به جراح مراجعه کنند.

روش جراحی فتق کشاله ران

جراحی فتق کشاله ران تحت بی حسی منطقه ای و یا تحت بیهوشی عمومی قابل انجام است در این روش جراحی برشی در ناحیه کشاله ران می دهد و پارگی محل فتق را مشخص نموده و ترمیم می‌نماید  جهت افزایش استحکام و جلوگیری از عود یک لایه توری مانند به نام مش (mesh) نیز در محل قرار داده میشود سپس محل برش در روی پوست با بخیه های قابل جذب ترمیم می شود.

جراحی فتق کشاله ران

پس از جراحی فتق

معمولا در اولین فرصت پس از عمل بیمار  قادر به خوردن و آشامیدن خواهد بود همچنین می تواند با رعایت احتیاطات لازم از تخت پایین آمده و راه برود .بیمار پس از ترخیص میتواند در طی چند روز پس از عمل به تدریج فعالیت های روزمره و روزانه انجام دهد و نیز از چند روز بعد از عمل قادر به رانندگی خواهد بود اما انجام فعالیت‌های سنگین از چند هفته بعد از عمل و با نظر جراح قابل انجام خواهد بود.

شش + 8 =