جراحی لاپاراسکوپی کبد و کیسه صفرا

بیماری های کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی از آن دسته از بیماریهایی هستند که ممکن است انسان از بدو تولد تا کهنسالی با آنها درگیر باشد. گاهی ممکن است بیماری های مادرزادی مانند آترزی مجاری صفراوی هنگام تولد، حوادثی مانند تصادفات، همچنین نارسایی ها و تورمورهای کبدی منجر به مداخلات جراحی شود.

امروزه آمار ابتلا به بیماریهای کبدی در حال افزایش می باشد. دلایل مختلفی مانند وراثت و استعدادهای ژنتیکی و بیماری های کبدی در بروز آسیب های جدی کبدی موثر می باشد. در ادامه مقاله به علائم به وجود آمده به دلیل آسیب های کبدی و نحوه درمان آنها اشاره خواهیم کرد.

علائم آسیب های کبدی

• زردی پوست و چشم: زردی پوست و چشم در نتیجه افزایش بیلی روبین خون است، در این شرایط کبد قادر نیست میزان بیلی روبین خون را کاهش دهد و از بدن دفع کند.
  • دردهای شکمی: مخصوصا درد در قسمت راست و بالای شکم و قسمت پایین و راست قفسه سینه از جمله علامت های آسیب کبدی می باشند.
  • تورم شکم: یکی از مشکلات جدی در بیماریهای کبد است که بدلیل تجمع مایع در فضای شکم می باشد که در نتیجه ی پایین بودن سطح پروتئینِ خون است.
  • تغییر رنگ ادرار: ممکن است ادرار زردِ پر رنگ شود که علت آن افزایش سطح بیلی روبین خون می باشد چرا که کبد آسیب دیده قادر نیست آن را از بدن دفع کند لذا توسط کلیه ها از ادرار دفع می شود.
  • خارش پوست: ممکن است پوست شروع به خارش کند و به صورت مداوم هم ادامه داشته باشد حتی ممکن است بثورات جلدی (جوش های پوستی) دیده شود.
  • تغییر عملکرد روده بزرگ: در نتیجه آسیب به کبد ممکن است تغییراتی نیز در حرکت روده بزرگ جهت دفع رخ دهد.
  • مشکلات گوارشی: از جمله سوء هاضمه به دنبال بیماریهای کبدی اتفاق می افتد که گاهی اوقات ممکن است منجر به استفراغ نیز شود.
  • کاهش اشتها و کاهش وزن: همچنین آسیب های کبدی پیشرفته منجر به نارسایی کبد می شوند که خود موجب از دست دادن اشتها و در نتیجه موجب کاهش وزن می شوند.

راه های درمان کبد آسیب دیده چیست؟

برخی از بیماری ها مانند کبد چرب بدواً نیازی به عمل جراحی ندارند اما اگر پیگیری و درمان مناسبی برای آنها صورت نگیرد ممکن است عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد.

اما برخی بیماری ها در بدو تشخیص باید جراحی شوند، بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا، سرطان های کبدی، آبسه های کبدی. آبسه کبدی یک بیماری عفونی است که بیشتر در افراد دچار نقص ایمنی دیده می شود. افرادی که دچار نقص ایمنی هستند با یک عفونت ساده ممکن است به آبسه کبدی مبتلا شوند، این افراد حتما باید جراحی شوند و آبسه تخلیه شود زیرا مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی نمی تواند در درمان موثر باشد.

عمل لاپاراسکوپی کبد

لاپاراسکوپی یک روش جدید جراحی می باشد که جراح بدون اینکه برش بزرگی روی شکم ایجاد کند با ایجاد چند سوراخ کوچک جراحی را انجام می دهد. لاپاراسکوپی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و امنیت بیشتر و خطر کمتری نسبت به سایر روش های جراحی باز دارد.

جراحی لاپاراسکوپی کبد و کیسه صفرا

لاپاراسکوپی کبد و کیسه صفرا چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح به هنگام جراحی یک یا چند برش کوچک بر روی شکم ایجاد می کند. ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی شامل یک لوله باریک است که دارای دوربین و نور سرد می باشد که از یکی از این سوراخ ها وارد بدن می شود. این دوربین به مانیتور متصل شده و تمام اعضای داخل شکم با بزرگ نمایی چندین برابر در مانیتور دیده می شود و کوچکترین چیزی داخل شکم از نظر پنهان نمی ماند.

دوره نقاهت پس از عمل لاپاراسکوپی

• بیمار به فاصله کوتاهی پس از جراحی از بیمارستان مرخص می شود. کمی درد طبیعی می باشد که با گذشت چند روز از بین می رود.
  • چند روز پس از جراحی بیمار می تواند فعالیت های خود را از سر گیرد و بعد از دو هفته باید برای چکاپ به پزشک مراجعه کند.
  • استراحت کافی در این مدت به تسریع گذر از دوره نقاهت کمک می کند.

دو × چهار =