سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ از جمله سرطان های شایعی که طی آن سلول های بدخیم سرطانی در روده تشکیل می شود که شیوع آن امروزه نیز رو به افزایش است.

سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه هیچ نشانه و علامتی ندارد به همین دلیل شناسایی کوکترین پولیپ ها و زائدی در روده و برداشتن به موقع آنها قبل از آنکه به سرطان تبدیل شوند توصیه اکید می شود.

به سرطانی که در روده بزرگ آغاز می شود سرطان روده بزرگ یا کلون کنسر colon cancer گفته می شود. این سرطان در قسمت پایانی روده بزرگ اتفاق می افتد. این بیماری در اتدا به شکل پولیپ های کوک غیرسرطانی می باشند اما با گذر زمان ممکن است سرطانی شوند.

گاهی نیز به سرطان روده، سرطان کلورکتال colorectal cancer نیز گفته می شود که ترکیبی از کلون (روده بزرگ) و رکتال ( راست روده ) می باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده می باشند؟

• افراد بالای ۵۰ سال
  • افرادی که سابقه داشتن پولیپ ها (بخش های برآمده در بافت روده) در روده بزرگ
  • افرادی که در خانواده خود سابقه سرطان روده بزرگ داشته باشند.
  • کسانی که سابقه کولیت یا بیماری کرون را داشته باشند.

علائم و نشانه های سرطان روده

علائم سرطان روده می تواند علائمی مانند عفونت ها، تب و بیماری های التهابی روده می باشد. با مشاهده هر گونه علائمی مانند

• اسهال یا یبوست
  • خون ریزی از راست روده و یا مشاهده خون در مدفوع
  • دردهای قولنجی معده
  • احساس خستگی سنگینی و رخوت
  • کاهش وزن قابل توجه
  • گرفتگی و درد در معده
  • افزایش گاز معده

می توان به وجود بیماری سرطان روده شک کرد و برای بررسی های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه شود. اگر چه مکن است هر یک از این علائم به تنهایی عامل سرطان نباشد اما در صورت مشاهده علائم مشکوک باید بررسی های لازم صورت گیرد.

تشخیص بیماری سرطان روده

این بیماری با علائمی مانند درد شکم، کاهش وزن، خونریزی هنگام دفع، تغییر اجابت مزاج بصورت یبوست، دفع مدفوع سیاه و دیگر علائم تظاهر می یابد. تشخیص معمولا بر اساس معاینه و انجام کولونوسکوپی صورت میگرد. پس از اینکه تشخیص مسجل شد ارزیابیهای تکمیلی مانند سی تی اسکن انجام می شود و بر اساس آن بیمار تحت جراحی قرار میگیرد. جراحی سرطان روده به دو صورت جراحی باز و جراحی لاپاروسکوپی توسط دکتر فرجاد لرستانی انجام می شود.

سرطان روده بزرگ

درمان سرطان روده بزرگ

بسته به نوع، پیشرفت محل بیماری سرطان روده، سن و وضعیت سلامتی فرد درمان آغاز می گردد. یکی از شیوه های معمول درمان سرطان روده جراحی می باشد.

طی جراحی روده بزرگ، جراح پولیپ یا تومور و اگر بیماری پیشرفت کرده باشد مجبور به برداشتن بخش از روده درگی سرطان می شود.

پرتودرمانی از پرتودرمانی در از بین بردن سلول های سرطانی پس ازجراحی و کوچک کردن تومور قبل از جراحی استفاده می شود.

شیمی درمانی از داروهای شیمی درمانی در از بین بردن سلول های سرطانی پس از جراحی استفاده می شود.