سرطان کولورکتال را بهتر بشناسیم!

سرطان کولورکتال چیست؟

چقدر با این بیماری آشنایی دارید؟

آیا سرطان کولورکتال خطرناک است؟

یکی از علل عمده مرگ و میر در بین خانم ها و آقایان، سرطان روده بزرگ و مقعد ( کولورکتال ) می باشد. سرطان کولورکتال از جمله سرطان های شایعی می باشد که اگر زودتر از موعد تشخیص داده شود قابل پیشگیری و درمان است. اما طبق آمارهای بدست آمده سرطان کولورکتال در کشور ما در حال افزایش می باشد.

دکتر فرجاد لرستانی جراح لاپاراسکوپی با استفاده از تکنیک های روز دنیا و دستگاه های مجهز پیشرفته به درمان انواع سرطان کولورکتال می پردازد. شما عزیزان جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر لرستانی می توانید به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید .

کانسر کولورکتال معمولا از مخاط داخل روده به وجود می آید. اکثر این تومورها بدون علامت هستند و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شدند بروز می کنند.

عوامل زمینه ای ابتلا به کانسر کولورکتال

علت افزایش ابتلا به این بیماری به عوامل متعددی وابسته می باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می باشد. اما باید در نظر داشت که این عوامل قابل کنترل هستند و فقط با تغییر سبک زندگی می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

• عوامل تغذیه ای: افزایش مصرف غذاهای فست فود، گوشت قرمز و چربی های اشباع شده
  • افزایش سن جامعه: با توجه به اینکه میانگین سن افراد جامعه بالاتر رفته و میانگین سن در ۴۰ سال اخیر از سن ۵۰ سال به ۷۰ سال رسیده است.
  • چاقی بیش از حد دور شکم و پهلو و کنترل نشده
  • عدم تحرک کافی و ورزش

علائم سرطان کولورکتال چیست؟

معمولا علائم سرطان کولورکتال، برحسب اینکه تومور در کدام نقطه از روده قرار گرفته می تواند متفاوت می باشد. اگر تومور در قسمت راست روده قرار گرفته باشد اغلب این بیماری خود را با کم خونی نشان می دهد. در این شرایط بیمار دچار ضعف، بیحالی، خستگی در توانایی در انجام کارهای روزمره ( همگی از نشانه وجود فقر آهن و کم خونی شدید در بدن است ) می شود.

هر چه بیماری به سمت چپ و انتهای روده پیش برود علائم تغییر کرده و می تواند به صورت تغییر اجابت مزاج یا خونریزی خود را نشان دهد. باید توجه داشت هر خونریزی که بیمار از مقعد داشته باشد نشانه وجود سرطان روده نمی باشد اما این علائم باید جدی گرفته شود. به طور مثال بیماری که قبلا اجابت مزاج معمولی داشته اما در بازده زمانی کوتاهی به یبوست یا اسهال و یبوست به صورت متناوب شده است و هر چه این بازه زمانی ابتلا به این علائم کوتاه تر باشد باید مساله را جدی تر گرفت.

بررسی نحوه خونریزی نیز می تواند در تشخیص علائم سرطان کولورکتال کمک کننده باشد. هر چه خونریزی تیره تر باشد و با مدفوع مخلوط باشد نگران کننده تر می شود.

دفع مواد لزج و باریک شدن مدفوع نیز می تواند یکی از علائم وجود سرطان کولورکتال باشد که حتما باید توسط بهترین جراح کولورکتال در تهران مورد بررسی قرار گیرد.

سرطان کولورکتال را بهتر بشناسیم!

پیشگیری از ابتلا به سرطان کولورکتال

یکی از اساس بسیار مهم در درمان سرطان روده، پیشگیری می باشد. پیشگیری از سرطان و تشخیص زودرس و داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند در پیشگیری از ابتلا به این نوع از سرطان کمک کند.

همچنین با انجام غربالگری سرطان روده می توان این سرطان را در مراحل ابتدایی تر تشخیص داد. غربالگری معمولا در افرادی که هیچ علائمی ندارند اما در معرض خطر بالاتری از سرطان روده قرار گرفته اند، انجام می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض سرطان روده قرار دارند؟

• افرادی که در خانواده خود ( خصوصا اقوام درجه ۱ ) سابقه سرطان روده دارند.
  • افرادی که در روده خود پولیپ داشته باشند. اگرچه پولیپ ها ضایعات بی خطری هستند که در روده ها رشد می کنند اما ممکن است در برخی از موارد سرطانی شوند بنابراین برداشتن به موقع آن ها می تواند از بروز ابتلا به علام سرطان کولورکتال جلوگیری کرد.
  • تمام افراد بالای ۵۰ سال موظف به انجام غربالگری سرطان روده به وسیله کولونوسکوپی می باشند. اگر جواب کولونوسکوپی نرمال باشد باید هر ۵ سال یک بار این آزمایش تکرار شود.
  • بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده باید این مساله را جدی تر بگیرند و جهت انجام غربالگری روده هرچه زودتر اقدام کنند.

نتیجه گیری

تمام افرادی که در معرض عوامل خطرزای ابتلا به سرطان کولورکتال قرار دارند می بایست جهت تشخیص و پیشگیری از ابتلا و پیشروی بیماری سرطان روده و مقعد، به یک جراح عمومی در تهران مراجعه کرده و غربالگری های لازم را به موقع و زودتر از موعد تشخیص دهند.

راه های ارتباطی با دکتر فرجاد لرستانی: