علت سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی است که در تمام افراد وجود دارد و همانطور که از نام آن پیداست محل انباشت صفرا می باشد بیماری سنگ کیسه صفرا زمانی به وجود می‌آید که در اثر تبلور صفرا درون کیسه صفرا سنگهای ایجاد می شود. این بیماری در هر سن و جنسی می تواند رخ دهد اما اغلب در خانم ها های جوان شایع تر است، هرچند در مسن ترها و یا آقایان نیز ممکن است رخ دهد.

علائم و نشانه های سنگ کیسه صفرا

شایع ترین علامت سنگ کیسه صفرا احساس درد و ناراحتی سر دل بصورت گهگاهی  است.

این درد معمولا پس از غذا خوردن و یا شب هنگام رخ می دهد محل درد در بیماران مختلف ممکن است متفاوت باشد ممکن است سمت راست یا سمت چپ و یا در مرکز شکم باشد و حتی ممکن است درد در ناحیه پشت و بین کتف ها احساس شود.

اغلب بیماران از حالت تهوع و استفراغ همراه با درد نیز شکایت دارند.

ممکن است برخی از بیماران درد نداشته باشند و به جای درد از احساس سنگینی و احساس پری و یا نفخ سر دل شکایت داشته باشند.

تشخیص سنگ کیسه صفرا

در بیماری که علائم مذکور وجود داشته باشد انجام سونوگرافی و رویت سنگی کیسه صفرا در سونوگرافی تشخیص را تایید می کند.

ممکن است یک سنگ یا چند سنگ در کیسه صفرا وجود داشته باشد و گاهی ممکن است سنگ وجود نداشته باشد و شن ریزه و یا سنگریزه و یا لجن صفراوی (sludge) در سونوگرافی گزارش شود.

اندازه  ی سنگ ها نیز از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است.

علت سنگ کیسه صفرا

راه درمان سنگ کیسه صفرا

راههای از سنگ کیسه صفرا چاره‌ای جز عمل جراحی ندارد و انجام اقداماتی همچون سنگ شکن که در سنگ کلیه استفاده میشود در درمان سنگ کیسه صفرا جایگاهی ندارد.

همچنین برخلاف سنگ کلیه هیچ دارویی و گیاهی قادر به از بین بردن سنگ کیسه صفرا نیست لذا بیمارانی که سنگ صفراوی دارند جهت رهایی از درد و ناراحتی آن و نیز جلوگیری از رخداد عفونت کیسه صفرا می بایست به جراح مراجعه کنند.

جراحی کیسه صفرا

در بیماران دارای سنگین کیسه صفرا عمل جراحی جهت خارج کردن کیسه صفرا به همراه سنگین های درون آن انجام میشود همانطور که گفته شد علاوه بر خارج کردن سنگ ها،کیسه صفرا نیز خارج می گردد چرا که اگر فقط سنگ ها درون کیسه صفرا خارج گردند، پیدایش سنگ و عود بیماری رخ خواهد داد لذا کیسه صفرا هردو خارج می‌گردند لازم به ذکر است نبود کیسه صفرا اختلالی در سیستم گوارشی و هضم و جذب غذا ایجاد نمی کند.

جراحی کیسه صفرا به دو طریقه باز و لاپاراسکوپی قابل انجام است  که امروزه روش جراحی استاندارد جراحی لاپاراسکوپی کبد و کیسه صفرا است در این روش سه یا چهار برش یک سانتی متری ایجاد می شود و عمل جراحی از طریق ابزارها و دستگاه لاپاراسکوپی توسط جراح انجام می شود.

پس از عمل جراحی

زمان شروع رژیم غذایی پس از عمل تحت نظر جراح و با اجازه وی مشخص میشود اغلب بیماران در اولین فرصت می توانند از تخت پایین آمده و راه بروند زمان ترخیص معمولاً یک یا دو روز پس از عمل است.

مراقبت های پس از ترخیص

پانسمان محل عمل می بایست به صورت روزانه تعویض شود. بیمار به تدریج می تواند فعالیت خود را از سر گیرد زمان مراجعه بعدی در هنگام ترخیص به اطلاع بیمار رسانده می‌شود اما در صورت بروز هر یک از موارد زیر می بایست در اسرع وقت به جراح مراجعه کند:

• تب و لرز
  • زردی