عمل جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی، جراحی و تصویربرداری از اعضا و اندام های داخلی بدن می باشد که این اعضای داخلی بدن می تواند شامل شکم، سر و گردن و قفسه سینه باشد.

با استفاده از این روش می توان سرعت جراحی را تا حد بسیار زیادی افزایش داد و اطلاعات دقیق و با ارزشی طی معاینه، جراحی یا بیوپسی از ضایعات موجود در شکم یا صفرا و … بدست آورد. همانطور که گفته شد از لاپاراسکوپی می توان در تشخیص انواع بیماری ها مانند سرطان نیز استقاده کرد.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر فرجاد لرستانی جراح لاپاراسکوپی می توانید با شماره  ۰۲۱۲۸۴۲۸۳۲۱ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید .

دستگاه لاپاراسکوپی شامل چه ابزاری هایی می باشد؟

به طور کلی مجموعه دستگاه لاپاراسکوپی شامل مانیتور، دستگاه دمنده گاز دی اکسید کربن، منبع نور سرد، دوربین و تروکارها می باشد.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

جراحی لاپاراسکوپی در واقع یک عمل بسیار ساده و سرپایی می باشد و بعد از جراحی نیز نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست. جراحی لاپاراسکوپی در کلینیک یا در بیمارستان قابل انجام است اما بهتر است جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت و عوارض احتمالی بعد از آن در بیمارستان انجام شود. برای انجام این عمل جراحی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود اما در برخی موارد بر جسب شرایط بیمار یا تشخیص پزشک، لاپاراسکوپی را می توان با بی حسی موضعی انجام داد به این شکل که ناحیه مورد نظر بی حس می شود و بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد.

عمل جراحی لاپاراسکوپی

در آغاز جراحی پس از اینکه بیمار به طور کامل بیهوش یا بی حس شد، ۳ الی ۴  برش بسیار کوچک به طول یک سانتی متر بر روی شکم ایجاد می شود. یکی از این برش ها که زیر ناف بیمار ایجاد می شود محل تزریق گاز CO2 به داخل شکم بیمار می باشد. این گاز از طریق یک سوزن به نام سوزن ورس که یک سر آن به دستگاه دمنده گاز متصل است، تزریق می شود. میزان حجم گازی که از این روش وارد شکم می شود یک الی دو لیتر می باشد. همزمان با ورود گاز به داخل شکم تمام اجزای داخلی آن که شامل لگن، روده ها و کیسه صفرا می باشد از یکدیگر جدا شده و یک فضای دید بیشتری را برای پزشک ایجاد می کند.

پس از تزریق گاز با حجم معین، سوزن ورس از شکم خارج سپس جراح، ابزاری هایی به نام لاپاراسکوپ از طریق برش های کوچکی که بر روی شکم ایجاد شده وارد بدن بیمار می شود.

از طریق این برش ها تروکارهایی با سایز های مختلفی به داخل شکم بیمار وارد می کنند و عامل ایجاد کننده بیماری را در بدن بیمار جراحی می کنند و به وسیله کلات آن را از شکم خارج کنند. در واقع زمانی که توکار در داخل شکم بیمار قرار داده می شود، دستگاه لاپاراسکوپ را از طریق توکار به داخل شکم فرد بیمار وارد می شود. یک سر توکار دارای یک دریچه می باشد که با اتصال آن به دستگاه دمنده گاز و یا نور سرد میزان ورود آنها را به داخل شکم تنظیم کرد. به طور مثال با باز یا بسته کردن این دریچه ها می توان میزان ورود گاز CO2 را به داخل شکم خروج آن را در انتهای جراحی تنظیم کرد.

تصاویری که توسط دوربین از داخل شکم گرفته می شود مستقیما به مانیتور انتقال داده می شود و پزشک جراح می توان اعضای داخلی شکم را در ابعاد بزرگتری بر روی مانیتور مشاهده کند و به صورت دقیق به جراحی بپردازد.

چرا در لاپاراسکوپی از گاز co2 استفاده می شود؟

از آنجاییکه گاز co2 سازگاری بیشتری با اعضای داخلی بدن دارد و هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارد، هنگام جراحی لاپاراسکوپی از آن استفاده می شود. معمولا در انتهای جراحی بخش عمده ای از گازی که قبل از جراحی به شکم تزریق شده است کشیده می شود و بخشی از این گاز که باقی مانده معمولا در بدن جذب و از طریق ریه ها از بدن خارج می شود.

منبع نور سرد در جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

از منبع نور سرد معمولا به هنگام افزایش میدان دید جراح در مشاهده اجزای داخل شکم می باشد. از منبع نور سرد علاوه بر در جراحی های لاپاراسکوپی در معاینه و نمونه برداری های آندوسکوپیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما در توضیح این مورد که چرا منبع نور سرد به این دستگاه اطلاق شده باید گفت که به دلیل وجود لامپ مخصوصی که در داخل این دستگاه تعبیه شده، این خاصیت را دارد که میزان گرمای کمتری داشته و موجب انتقال گرمای کمتری به اجزای داخلی شکم می شود.

جراحی هایی که به وسیله لاپاراسکوپی انجام می شوند

” شما عزیزان می توانید برای مشاهده انواع جراحی های لاپاراسکوپی انجام شده توسط دکتر فرجاد لرستانی به گالری فیلم عمل لاپاراسکوپی مراجعه نمائید. “

تفاوت عمل جراحی لاپاراسکوپی با جراحی باز (لاپاراتومی)

در جراحی باز اصولا یک برش بزرگتری به اندازه ۲۷ تا ۳۰ سانتی متر بر روی شکم بیمار برش ایجاد شود این برش می تواند عامل ایجاد خونریزی بیشتری شود و به دنیال این خونریزی عفونت بیشتری نیز اتفاق می افتد.

افرادی که تحت عمل جراحی باز قرار می گیرند نهایتا باید به مدت چند روز تا یک هفته در بیمارستان بستری بمانند به همین دلیل ممکن است هزینه های بیشتری را متقبل شوند. اما جراحی به روش لاپاراسکوپی بسیار ساده تر می باشد و فقط از ۳ تا ۴ برش به اندازه یک سانتی متر استفاده می شود و از آنجاییکه این برش ها کوچکتر است صد درصد احتمال ابتلا به عفونت و خونریزی کمتر می شود و مدت زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می شود نیز کمتر می شود. همچنین میزان عوارضی که ممکن است بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپی برای بیمار ایجاد شود بسیار کمتر می باشد.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی

میزان ابتلا به عوارض بعد از جراحی لاپاراسکوپی کاملا به میزان مهارت و تجربه جراح در نحوه استفاده از دستگاه لاپاراسکوپی وابسته می باشد. در مواردی که پزشک جراح تجربه و مهارت این جراحی را نداشته باشد حین جراحی ممکن است هنگام فرو بردن ابزار جراحی به بدن بیمار به عروق خونی آسیب وارد کند و او را دچار خونریزی کند.

اما باید این نکته را درنظر داشت که لاپاراسکوپی نیز همانند دیگر جراحی ها می تواند شامل عوارضی باشد ولی این عوارض بسیار ناچیز است و در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود:

• درد در ناحیه شانه
  • خونریزی جزئی از نواحی برش خورده
  • عفونت احتمالی زخم ها
  • فتق در ناحیه ورود تروکارها

بعد از لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

نفخ بعد از لاپاراسکوپی

گاز دی اکسید کربنی که قبل از جراحی لاپاراسکوپی به شکم بیمار تزریق می شود ممکن است فرد را بعد از بهوش آمدن دچار ناراحتی کند. در واقع احساس نفخ و یبوست از جمله عوارضی است که بیمار بعد از جراحی لاپاراسکوپی تجربه می کند. اما خوشبختانه این عارضه زودگذر است و با آشامیدن مایعات فراوان، داروهای خانگی و ضد نفخ و پیاده روی در صورت صلاحید پزشک برطرف خواهد شد.

نزديكی بعد از لاپاراسكوپی

در صورتی که خانمی عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان انجام داده باشد بعد از گذشت ۱ الی ۲ ماه می توان رابطه جنسی خود را از سر گیرد. زیرا در این مدت احتمال خونریزی های واژینال وجود دارد.

دل درد بعد از لاپاراسکوپی

دردهای جزئی و کبودی های مختصری بعد از جراحی لاپاراسکوپی در شکم به وجود می آید که برای کنترل و تحمل این دردها برای بیمار، پزشک جراح بر اساس صلاحدید خود داروهای ضد درد یا مسکن تجویز می کند. اما این دردها بعد از چند روز به خودی خود برطرف می شود و جای نگرانی ندارد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی لاپاراسکوپی

• وجود کمی درد در ناحیه برش ها طبیعی است جهت کاهش این دردها مصرف مسکن با تجویز جراح لاپاراسکوپی مانعی ندارد.
  • به دلیل وجود ماده بیهوشی در بدن ممکن است کمی دچار سرگیجه و خواب آلودگی شوید بهتر است تا چند روز بعد از جراحی به طور کامل استراحت کنید.
  • به دلیل تزریق گاز CO2 قبل از جراحی، ممکن است کمی درد در ناحیه شانه ها احساس شود اما این درد کاملا موقتی است و بهبود پیدا می کند.
  • بهتر است شب بعد از جراحی از غذاهای سبک استفاده کنید. مصرف سبزیجات و غلات فراوان در رژیم غذایی الزامی است.
  • مایعات فراوان بنوشید اما از نوشیدن نوشابه های گازدار جدا خودداری شود.
  • باندهای موجود بر روی زخم ها را روز اول بعد از عمل برندارید اما در روز بعد می توانید آنها را بردارید و دوش بگیرید. اما بهتر است محل زخم به سرعت خشک شود زیرا وجود هر گونه عفونت ممکن است موجب بروز عفونت شود.
  • پیاده روی را می تواند چند روز بعد از جراحی آغاز کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنید و در مورد آغاز فعالیت های ورزشی با پزشک جراح خود مشورت کنید.
  • بهتر است بعد از عمل از شکم بندهای مخصوصی استفاده شود که معمولا با تشخیص و صلاح دید پزشک تجویز می شود.

راه های ارتباطی با دکتر فرجاد لرستانی جراح لاپاراسکوپی:

سه × پنج =