عمل فتق ناف

فتق نافی یا هرنی نافی به بیرون زدگی احشا داخل شکم از طریق سوراخ یا پارگی غیر طبیعی در محل ناف گفته می شود.

این بیماری ممکن است به طور مادرزادی وجود داشته باشد و در دوران شیرخوارگی و کودکی تظاهر یابد و یا در بزرگسالی به وجود آمده و در بالغین تظاهر یابد و گاهی فتق نافی در محل جراحی شکمی قبلی به وجود آید که به آن فتق نافی انسیزیونال گویند.

علائم و نشانه ها فتق نافی

برجستگی خیلی طبیعی در محل ناف یا اطراف ناف واضح ترین و شایع ترین علامت آن است که معمولا هنگام ایستادن  و یا زور زدن واضح تر و در وضعیت خوابیده ممکن است از بین برود دردهای گهگاهی از  دیگر علائم است  گاهی احشاء از طریق سوراخ فتق بیرون زده اما مجددا جا نمی رود که در این حالت درد شدیدتر و در موارد پیشرفته سختی و قرمزی و… می دهد که این علائم انجام جراحی فوری را ایجاب می کند.

درمان فتق ناف

در شیرخواران در صورتی که اندازه فرد کوچک باشد و علامت دار نباشد می توان تا  ۴ الی ۵سالگی صبر کرد چرا که ممکن است سوراخ فرد خود به خود بسته شود، در غیر این صورت می بایست عمل جراحی انجام شود.

اما در بزرگسالان امکان بسته شدن خود به خودی وجود ندارد و تقریباً تمام بیماران دارای فتق نافی باید  تحت عمل جراحی قرار گیرند.

عمل فتق ناف

جراحی فتق نافی

در شیرخواران و کودکان در طی عمل جراح برشی در محل فتق داده و سوراخ  فتق را پیدا کرده و آن را ترمیم میکند.

اما در بزرگسالان رویکرد جراحی قدری متفاوت است در بزرگسالان عمل جراحی  به دو طریق باز و یا لاپاراسکوپی قابل انجام است در صورتی که اندازه فتق کوچک باشد  روش باز، روشی ساده تر و سریع تر است اما چنانچه اندازه فتق  بزرگ باشد و یا فتق  از نوع انسیزیونال باشد روش لاپاراسکوپی ارجع است. در این روش چند برش یک سانتی متری بر روی شکم داده می شود و جراح از طریق ابزار و دستگاه  لاپاراسکوپی عمل جراحی را انجام میدهند در پایان جهت تقویت استحکام و کاهش احتمال عود یک لایه توری مانند به نام مش (mesh) نیز از داخل قرار داده می شود.

پس از جراحی فتق ناف

اغلب رژیم غذایی در اولین فرصت پس از عمل آغاز می گردد و بیمار می توانند از تخت پایین آمده و با شکم بند راه برود استفاده از شکم بند تا چند هفته بعد از عمل جهت کاهش درد و کاهش فشار به محل عمل ضرورت دارد بیمار می تواند به تدریج فعالیت های روزمره را شروع کنند  اما تا چند هفته از انجام فعالیت‌های سنگین باید پرهیز کند.

سیزده + 1 =