عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

امروزه روش های جراحی به سمتی رفته تا آسیب کمتری به بدن بیمار وارد شود. یکی از این شیوه ها یعنی لاپاراسکوپی از تکنیک های جدید پزشکی است که جراح به کمک آن درون حفره شکم و لگن را می بیند بدون اینکه نیازی به باز کردن شکم در جریان جراحی باشد. یعنی یک جراحی با کمترین میزان آسیب به بیمار و کوتاه ترین زمان بستری او در کلینیک یا بیمارستان.

به همین خاطر از این روش برای جراحی و درمان کیست های تخمدان هم استفاده می شود. روشی بسیار موفق و مطمئن که بیمار بعد از انجام جراحی هم شرایط جسمی مطلوبی خواهد داشت.

کیست تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟

کیست تخمدان یکی از بیماری های رایج در بین خانم هاست که از ایجاد یک یا چند کیست غیرطبیعی در تخمدان و اطراف آن بوجود می آید. به طور کلی این بیماری علائم مشخصی ندارد؛ اما اگر بیمار علائم زیر را داشته باشد، مشکوک به داشتن کیست تخمدان خواهد بود.

• درد یا نفخ در قسمت شکم
  • قاعدگی دردناک یا منظم
  • داشتن درد موقع ارتباط جنسی
  • تکرر ادرار و خونریزی احتمالی بعد از یائسگی

اندازه کیست تخمدان

یکی از عوامل تعیین کننده لزوم جراحی کیست تخمدان می باشد. کیست هایی که معمولابزرگتر از ۵ تا ۱۰ سانتی متر می باشند باید جراحی شوند. همچنین کیست هایی که در طی دو ال سه ماه کوچکتر نشود و همینطور با گذشت زمان بزرگتر شوند باید تحت عمل جراحی قرار گیرند.

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان

در این روش جدید چهار برش خیلی کوچک (برش های ۱ – ۵/۰ سانتی متری ) روی شکم بیمار ایجاد می شود و به کمک تجهیزات خیلی ظریف و باریک که مجهز به دوربین های با بزرگنمایی بالا هستند، کار جراحی انجام می شود. در این روش دقت انجام کار خیلی بالا بوده و و زمان کوتاه تری نسبت به روش های قبلی دارد. یعنی بیمار مدت زمان کمتری را در بیهوشی به سر می برد.

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

مزایای عمل جراحی کیست تخمدان

• زمان نقاهت بیمار خیلی کوتاه و درد اون پس از جراحی بسیار کم است.
  • سطح شکم برش داده نمی شود. در نتیجه زیبای ظاهری آن حفظ می شود.
  • چون جراح دید بهتری دارد، کار با دقت بیشتری انجام می شود..
  • عوارضی مثل چسبندگی، عفونت و فتق نخواهد داشت.

آیا عمل لاپاراسکوپی عوارضی دارد؟

ممکن است بیمار پس از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان، مختصری احساس درد و ناراحتی داشته باشد که البته طی یک تا دو روز برطرف می شود. این موارد شامل :

• مشکلات گوارشی مثل نفخ و درد شکم، تهوع خفیف ناشی از داروهای بیهوشی
  • درد جدار شکم به خاطر عبور وسایل جراحی
  • درد شانه و گردن به علت وجود گاز در حفره شکم‌
  • ترشحاتی مثل خون قاعدگی برای یک یا دو روز

تا اینجا این روش پیشرفته و موثر را برای درمان مشکل کیست های تخمدان خدمت شما معرفی کردیم. اما نکته قابل ملاحظه این است که با وجود دقت و سهولت انجام این روش، باید مراقب باشیم که این عمل حتما توسط متخصص و جراح عمومی و یا افرادی که مهارت لازم برای را انجام این کار دارند، انجام شود.

شما عزیزان می توانید قبل از انجام عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان با بهترین جراح کیست تخمدان مشاوره های لازم را انجام داده و از عوارض و نتیجه دریافت شده پس از جراحی اطلاعات لازم را کسب کنید.

برخی از خدمات دکتر فرجاد لرستانی:

جراحی لاپاراسکوپی کبد و کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ