لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

قطعا شما را انتخاب یکی از این دو نوع جراحی به این نوشتار رسانده است و یا به علت تکمیل تحقیقات خود درباره این روش خواننده آن هستید. به هر طریق آنچه موجب دغدغه مندی شما شده است مستعصل شدن به بین دو انتخاب است.

اگر شما به عنوان شخصی که قصد جراحی دارد ولی با این سوال مواجه شده اید که لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟ اطلاعات کافی و وافی درباره این نوع روش داشته باشید به راحتی می توانید با آشنایی با معایب و مزایای هر یک بهترین انتخاب را داشته باشید.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر فرجاد لرستانی جراح لاپاراسکوپی می توانید با شماره  ۰۲۱۲۸۴۲۸۳۲۱ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید .

همانطور که می دانید لاپاراسکوپی به نسبت جراحی باز نوعی روش نوین در حوزه پزشکی است. شاید انتخاب یک روش نو ظهور قدری شما را برای نتیجه جراحی نگران کند.

ما در ادامه این نوشتار به بررسی ویژگی های هر یک از این روش ها و عوارض احتمالی آن ها خواهیم پرداخت.

در ادامه با ما همراه باشید:

تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی

برای درک بهتر تفاوت این دو روش بهتر است تعریفی مختصر از آن ها ارائه دهیم.

در جراحی باز نواحی مورد نظر خواه ناحیه شکم باشد و یا اعضای دیگر بدن نیازمند برش عمیق تا رسیدن به آسیب است. در واقع این جراحی تنها با ایجاد برش عمیق امکان پذیر است.

اما در جراحی به وسیله لاپاراسکوپی جراح می تواند تنها با ایجاد چند برش کوچک به ناحیه آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و درمان را انجام دهد. در ادامه به طور مفصل به تفاوت های این دو جراحی می پردازیم:

دوره نقاهت

شاید با همین تعریف ساده متوجه تفاوت این دو روش شده باشید اما این تمام ماجرا نیست.

در جراحی باز به دلیل برش زیاد بر اندام میزان دوره نقاهت به مراتب بیشتر از جراحی توسط لاپاراسکوپی است. به عبارت دیگر بهبودی زخم ها در جراحی به روش باز زمان زیادی را می طلبد.

میزان برش

همانطور که در بالا اشاره مهمترین مزیت لاپاراسکوپی امکان ایجاد برشی محدود به نسبت جراحی باز است. دقیقا همین امر باعث کاهش دوره نقاهت نیز خواهد شد. در این جراحی برش ها به سرعت بهبود می یابد و همچنین فرد درد زیادی را نیز متحمل نمی شود. این در حالی است که در جراحی باز بیمار نیازمند چندین هفته استراحت برای بهبودی کامل بخیه ها است.

لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

کاهش چشمگیر عارضه چسبندگی

ایجاد چسبندگی در جراحی های لگن و شکم عارضه ای بسیار شایع است. این عارضه می تواند برای بانوان ناباروری را ایجاد کند، به علاوه که عوارضی مانند اسنداد روده و درد های شکمی را نیز به دنبال خواهد داشت.

عارضه چسبندگی در جراحی باز به دلیل برخورد با دستگاه های جراحی و همچنین تماس با محیط خارج بسیار شایع است. اما در جراحی به کمک لاپاراسکوپی این عوارض به حداقل می رسد.

کاهش ابتلا به عفونت

این عارضه نیز در جراحی های باز به چشم می خورد که دلیل آن ایجاد برش عمیق و امکان سرایت عفونت به بافت بدن است. در صورتی که در جراحی به وسیله لاپاراسکوپی برش های اندک میزان ابتلا به عفونت را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

آیا تمامی افراد می توانند از جراحی لاپاراسکوپی استفاده کنند؟

با وجود برخورداری از مزایای بی شمار این روش، استفاده از آن برای تمامی افراد توصیه نمی شود.

برای درک بهتر این موضوع طریقه انجام این جراحی شرح داده می شود:

جراحی به کمک دستگاه لاراسکوپی با ایجاد برش های بسیار کوچک بر ناحیه مورد نظر آغاز می شود. جراحی میله باریکی را که ابتدای آن مجهز به دوربین است را از طریق برش ها وارد بدن بیمار می کند. سپس با انتشار گاز امکان دید گسترده تر بافت های داخلی را ایجاد می کند. در انتهای جراحی و پس از ترمیم بافت های آسیب دیده  ویا برداشت عارضه با خارج کردن گاز موجود نواحی برش را بسته و جراحی را به پایان می رساند.

این جراحی از این رو برای برخی توصیه نمی شود که ممکن است گاز موجود در بدن به علت ابتلا بیمار به بیماری های قلبی و تنفسی خطر آفرین باشد.

بنابراین این جراحی برای افرادی که به این دو عارضه مبتلا هستند توصیه نمی شود. لذا لازم است که بیماران قبل از انجام این جراحی درباره بیماری های زمینه  ای خود با پزشک مشورت کنند.

شما خواننده عزیز می توانید برای مشاهده روند جراحی به کمک لاپاراسکوبی بیننده ویدئوی فیلم جراحی لاپاراسکوپی باشید:

فواید جراحی لاپاراسکوپی

با توجه به آنچه اشاره شد فواید جراحی لاپاراسکوپی را به صورت فهرست وار بیان خواهیم کرد:

• تجربه درد کمتر
  • بی نیاز از بستری طولانی مدت در بیمارستان
  • برخورداری جراح از دید گستر تر بافت های بدن
  • برش کمتر
  • تسریع در روند بهبودی
  • کاهش عوارض بعد از جراحی

تشخیص و درمان چه مشکلاتی با لاپاراسکوپی امکان پذیر است؟

در حاضر می توان از این تکنولوژی در تشخیص و درمان بیماری های لگنی و شکمی زنان بهره برد. برای مثال جراحی هایی مانند هیسترکتومی، میوکتومی، درمان حاملگی مولار و درمان آندمتیوز.

به علاوه در دیگر آسیب های بافت و عضلات بدن لاپاراسکوپی می تواند بهترین روش درمانی باشد.

مدت زمان انجام جراحی با لاپاراسکوپی چه میزان است؟

از جمله نقطه ضعف های این جراحی، زمان طولانی آن است. این جراحی غالبا طولانی تر از جراحی باز خواهد بود که البته مهارت جراح در این مورد نیز می تواند در تسریع روند جراحی کمک کننده باشد.

توصیه پایانی

افرادی که کاندید انجام این جراحی هستند باید در نظر داشته باشد، گرچه این جراحی به نسبت جراحی باز آسان تر به نظر می رسد، اما باید به دست بهترین جراح لاپاراسکوپی صورت گیرد، چراکه مراجعه به جراحان بی تجربه می تواند عوارض بسیاری نظیر لخته شدن خون، ابتلا به عفونت و آپنه شدید را براب بیمار ایجاد کند. به یاد داشته باشید که انتخاب این جراحی بنابر تشخیص جراح خواهد بود. اگر پزشک با توجه به ارزیابی میزان آسیب، جراحی باز را پیشنهاد دهد، شما ملزم به انتخاب آن خواهید بود.