درمان کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (Pilonidal sinus) کیسه ای غیر طبیعی حاوی موهای برگشته به داخل است و غالبا در ناحیه فوقانی شکاف باسن رخ می دهد اما در نواحی دیگر مانند ناف یا  شکاف سینه نیز ممکن است دیده شود. این بیماری اغلب در آقایان جوان رخ می دهد  است. پرموئی،  نشست های طولانی و چاقی از عوامل مستعد کننده به  ابتلا به این بیماری هستند.

علائم کیست مویی

در ظاهر یک یا چند سوراخ در ناحیه فوقانی شکاف باسن دیده می‌شود که این سوراخ ها مناخذ  خروجی  کیست موئی هستند و خود کیست در قسمت زیرین قرار دارد. اغلب بیماران از ترشح گهگاهی از این مناخذ  همراه با بوی بد شکایت دارند.

گاهی رشد و نمو میکروب ها درون کیست مویی منجر به بروز آبسه می شود در این حالت از علائم شامل درد شدید، قرمزی، خروج چرک و… است که در این صورت جراحی فوری ضرورت دارد.

درمان کیست مویی

درمان کیست مویی با جراحی است دلیل انجام عمل جراحی رهایی از ترشحات و بوی بد و مهمتر از آن جلوگیری از رخداد آبسه است.

جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی معمولاً  تحت بی حسی  منطقه ای انجام می شود در این عمل تمام کیست مویی برداشته میشود  و بسته به میزان عفونت موجود، ممکن است زخم باز گذاشته شود و یا با استفاده از چند بخیه زخم بسته شود.

مراقبت های پس از عمل کیست مویی

• دوران پس از عمل جراحی کیست مویی  بر حسب اینکه زخم بخیه شده باشد یا باز گذاشته شده باشد متفاوت است. در هردوصورت تمیز نگهداشتن  زخم اهمیت فراوانی دارد.
  • استفاده از بالشت نشیمنگاهی برای کاهش فشار وارده به محل عمل مفید است.
  • در صورتی که به دلیل وجود عفونت زخم باز گذاشته شده باشد می بایست روزی دو بار شستشو و تعویض پانسمان انجام شود تا زمانی که به تدریج از کف جوش خورده  و بسته شود. این روند ممکن است به ۴ الی ۸ هفته زمان نیاز داشته باشد.
  • استفاده از داروهای موضعی مانند برخی انواع اسپری و یا پماد می تواند روند بهبود زخم را تسریع بخشد.
  • در صورتی که زخم بخیه شده باشد تعویض پانسمان باید به صورت روزانه انجام شودو معمولاً بخیه ها پس از دو هفته خارج می‌شود پس از  بهبودی جهت جلوگیری از بیماری از بین بردن موهای ناحیه با استفاده از لیزر یا داروهای موبر بسیار حائز اهمیت است.

چهارده + ده =