۱۰ نشانه رایج زخم معده

حتما تا به حال نام زخم معده به گوش شما رسیده. زخم معده همانطور که از نام آن پیداست به معنای زخم یا خراش عمیقی به قط ۱ تا ۲ سانتی متر می باشد که برخلاف باور مردم که تصور می کنند شایع ترین محل معده است، عمدتا در ناحیه اثنی عشر ایجاد می شود.

زخم معده در آغاز یک بیماری پنهان می باشد اما ده علامت بارز دارد که با مشاهده هر یک از آنها باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری اقدام کرد. بیماری زخم معده می تواند بسیار دردناک باشد و اگر جلوی بیماری گرفته نشود زخم به دیواره معده کشیده می شود و می تواند منجر به سوراخ شدن و خونریزی معده شود.

دکتر فرجاد لرستانی جراح عمومی در تهران با استفاده از تکنیک های روز دنیا و دستگاه های مجهز پیشرفته به انجام انواع جراحی ها می پردازد. شما عزیزان جهت دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی با دکتر لرستانی می توانید با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۸۳۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

عوامل موثر در بروز زخم معده

زخم معده ممکن است با کمی درد شکم آغاز شود اما با گذشت زمان به خصوص در شب شدت آن افزایش پیدا می کند. این نوع عارضه فقط برای هر شخصی ممکن است پیش آید.

اکثر زخم های گوارشی بر اثر یک عفونت به وجود می آید این عفونت توسط باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود.

اسید و سایر شیره های گوارشی که توسط معده ترشح می شود نیز با از بین بردن لایه داخلی معده موجب بروز زخم می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که بدن اسید بسیاری تولید کند یا لایه داخلی معده از طریق دیگری آسیب دیده باشد.

فشارهای عصبی و جسمی به تنهایی موجب ایجاد زخم معده نمی شوند اما می توانند آن را تشدید کنند.

علائم زخم معده

در آغاز بیماری زخم معده، فرد نمی تواند به راحتی علائم آن را تشخیص دهد و این علائم تقریبا حالت مخفی دارند. رایج ترین علامت زخم معده دردی است که از ناحیه قفسه سینه تا بالای ناف احساس می شود. درد شدید هنگام خالی بودن معده و احساس سوزش درست هنگام خواب از دیگر علامت های این بیماری است.

• درد در ناحیه شکم

اولین علامت زخم معده شکم درد می باشد اگر با فشار دادن ناحیه سینه و شکم خود احساس درد و سوزش کردید ممکن است دچار زخم معده شده باشید.

• سوهاضمه

دومین علامت سوهاضمه می باشد این بیماری می تواند از سوهاضمه و گاز معده پدید آید. مراقب آروغ و سکسکه های مکرر در خودتان باشید چرا که این دو علامت می تواند حاکی از بروز زخم معده در شما باشد.

• حالت تهوع

مورد سوم حالت تهوع است. با توجه به عدم تعادل آنزیم های گوارشی اگر در ابتدای صبح که معده خالی است احساس تهوع خفیف یا شدید باشید احتمالا درگیر زخم معده هستید.

• احساس سنگینی در شکم

چهارمین نشانه احساس سنگینی در شکم می باشد.

• نشانه های آنفولانزا

علامت بعدی بیماری زخم معده، علائمی شبیه آنفولانزا است. خستگی، ضعف عمومی، تب و حالت تهوع علائمی از نشانه های بیماری آنفولانزا می باشد، اما برخی این نشانه ها می تواند بیانگر یک بیماری جدی باشد. در برابر این علامت ها بی توجه نباشید، بیمارانی که درگیر زخم معده هستند در ابتدا این نشانه ها را دارا بودند.

• کاهش اشتها

از دست دادن اشتها و درد ناگهانی که بعد از خوردن غذا به فرد مبتلا به زخم معده دست می دهد به مرور زمان فرد را دچار بی اشتهایی شدید می کند و به عبارتی دیگر بیمار از خوردن غذا و درد بعد از آن میترسد.

10 نشانه رایج زخم معده

• گرسنگی بیش از حد

ممکن است ساعاتی بعد پس از صرف غذا احساس درد و ناراحتی و البته گرسنگی کنید، این احساس گرسنگی آن هم زمانی که به تازگی غذا خورده باشید نتیجه سوهاضمه غذای قبلی می باشد که خود از نشانه های زخم معده می باشد.

• کاهش وزن ناگهانی

برخی از افراد هنگامی که دچار کاهش وزن شان احساس رضایت و خوشنودی دارند اما نمی دانند در پس این کاهش وزن چه بیماری دردناکی پنهان شده است. با از دست دادن اشتها به طور طبیعی بیماران دچار کاهش وزن شدید می شوند. اگر بعد از غذا خوردن دچار استفراغ می شوید به پزشک مراجعه کنید زیرا خود می تواند علامت خطرناکی باشد.

• استفراغ خونی

به دلیل گردش آنزیم های گوارشی روده و معده در سطح بالا، اغلب استفراغ با خون همراه می شود. استفراغی که با خون همراه باشد نشانه پیشرفت زخم معده می باشد و این علامت بسیار جدی و خطرناکی محسوب می شود.

• تغییر رنگ مدفوع

تغییر رنگ مدفوع و حرکات روده و همچنین مشاهده خون در مدفوع می تواند نشانه بعدی زخم معده هایی باشد که به مرور سایز و درد آنها بیشتر و بیشتر می شود.

پیشگیری از زخم معده

• درمان زخم معده به علت آن بستگی دارد. اگر باکتری در معده وجود داشته باشد باید آن را از بین برد.
  •  در صورت مصرف آسپرین و مسکن های مشابه را کاهش داد یا قطع کرد.
  • تا جایی که امکان دارد باید عادات اشتباه غذایی و رفتاری که موجب زخم معده می شود را کنار بگذارید.
  • مصرف مواد غذایی را به میزان کم مصرف کنید بسیار بجوید تا جایی که غذا تبدیل به مایعی رقیق شود.
  • خوردن و نوشیدن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد را باید فراموش کنید.
  • از غصه خوردن و عصبانیت و هر نوع مشغله ناسالم اجتناب کنید.
  • هیچ گاه معده خود را خالی نگذارید و همیشه غذا را در ۵ وعده و به میزان کم مصرف کنید.
  • مصرف چای پر رنگ و داغ را کمتر کرده و از مصرف کاکائو شکلات و نوشیدنی های گاز دار به شدت بپرهیزید.

شما عزیزان می توانید با آشنایی علائم زخم معده، رعایت نکات بیان شده و مراجعه به پزشک، بیماری را به سرعت و در زمان مناسبی تشخیص داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

شش + هجده =